rodzaje aluminium

Aluminium

Rodzaje i zastosowanie aluminium

Aluminium to pierwiastek o barwie srebrzystobiałej. Jest metalem odpornym na korozję oraz dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego i ciepła. Zastosowanie aluminium w stanie czystym jest ograniczone, głównie ze względu na niską wytrzymałość. Czyste aluminium stosuje się na przewody elektryczne, do wytwarzania folii, proszków do platerowania naczyń, farb i jako składnik stopów. Dużo większe zastosowanie mają stopy aluminium, które ze względu na małą gęstość są nazywane stopami lekkimi. Najczęściej stosowane dodatki stopowe to: miedź, krzem, magnez, mangan, nikiel i cynk. Dodatki stopowe zwiększają przede wszystkim wytrzymałość, odporność na korozję i polepszają obrabialność. Stopy aluminium dzieli się na odlewnicze i do obróbki plastycznej.

rodzaje aluminum
 

Gatunki aluminium

 

Stopy aluminium do obróbki plastycznej

Takie stopy mają procentowo mniejszą zawartość dodatków stopowych niż stopy odlewnicze aluminium, ponieważ duże ilości dodatków stopowych pogarszają własności plastyczne stopu. Głównymi składnikami stopów aluminium do obróbki plastycznej są: magnez, miedź, mangan, krzem i w mniejszym stopniu także nikiel, żelazo, cynk, chrom i tytan.

Stopy z magnezem

Stopy aluminium z magnezem odznaczają się dobrą odpornością na korozję i działanie wody morskiej. Stop AlMg1 zawierający 0,74÷1,2% Mg nadaje się do obróbki plastycznej na zimno i na gorąco; jest szczególnie podatny do głębokiego tłoczenia i spawania. Jest stosowany na części kute w matrycach i tłoczone, na części urządzeń w przemysłach chemicznym i spożywczym. Stop EN-AW 5083 zawiera 4÷4,9% Mg i 0,4÷1% Mn; jest stosowany do obróbki plastycznej na zimno i na gorąco. Jako stop odporny na korozję nadaje się na obciążone konstrukcje okrętowe i przemysłu chemicznego.

Stop ten oraz stopy EN-AW 5251 i EN-AW 5019 są nazywane hydronalium. Do wytwarzania średnio obciążonych elementów konstrukcji lotniczych, pojazdów samochodowych, części głęboko tłoczonych i części o złożonych kształtach kutych w matrycach stosuje się stopy avial – EN-AW 6061 i EN-AW 6060.
Stopy aluminium z miedzią i magnezem oraz częściowo również z manganem i krzemem charakteryzują się dużym oporem plastycznym przy obróbce na zimno i na gorąco. Stopy te są przede wszystkim używane na konstrukcje lotnicze. Duże zastosowanie przemysłowe znalazły stopy wieloskładnikowe, zwane duralami. Zaliczamy do nich stop EN-AW 2024 stosowane na nity do konstrukcji lotniczych, obciążone elementy konstrukcji lotniczych i pojazdów samochodowych oraz konstrukcyjne elementy budowlane. Duraluminium ma dużą odporność na korozję i po utwardzeniu w wyniku obróbki cieplnej uzyskuje znaczną wytrzymałość (29÷440 MPa).

Na części pracujące w wysokich temperaturach do 300°C, szczególnie w konstrukcjach lotniczych, stosuje się stopy z dodatkiem żelaza i niklu, tj. AlCu2Mg2NiSi i AlCu2Mg2Ni1. Nadają się do obróbki plastycznej na gorąco, a szczególnie do kucia w matrycach.

Stopy z cynkiem

Stopy z dodatkiem cynku – AlZn6Mg2Cu i EN-AW 7022 – stosuje się na bardzo obciążone elementy różnych konstrukcji, zwłaszcza lotniczych.
Według PN-EN 573-3:2005 wytwarza się 17 gatunków aluminium o różnym stopniu czystości od 99,0 do 99,99% Al. Oznaczenie składa się z ciągu liter oraz liczby określającej zawartość aluminium w %, a niekiedy dodaje się na końcu symbol chemiczny pierwiastka stanowiącego główną domieszkę, np. EN AW-A199,5Ti. EN oznacza kodowanie na podstawie symboli chemicznych, A – aluminium, W – wyroby oraz wlewki do przeróbki plastycznej, 99,5 – zawartość czystego Al w %, Ti – symbol pierwiastka (tytanu), stanowiącego wyróżnioną domieszkę. Gatunki aluminium stosowanych w przemyśle elektrotechnicznym są dodatkowo oznaczane literą E, oto przykład EN AW-EA199,7.

Rozróżnia się stopy aluminium do obróbki plastycznej (PN-EN 573-3:2005) i odlewnicze (PN-EN 1706:2001). Nazywa sieje stopami lekkimi. Najczęściej głównymi składnikami stopowymi są: miedź, krzem, magnez, mangan i cynk. Podobnie do stali, stopy Al oznacza się symbolami i cyframi.
Norma PN-EN 573-1:2006 dotyczy aluminium i jego stopów w zakresie: składu chemicznego, rodzaju wyrobów przerabianych plastycznie oraz czterocyfrowego systemu oznaczeń numerycznych XXXX. Pierwsza cyfra może oznaczać aluminium niestopowe lub określoną grupę stopów aluminium, którą charakteryzuje główny pierwiastek stopowy (o największej zawartości procentowej).

  • 1xxx – aluminium niestopowe, zawierające 99,0% Al i więcej – grupa 1000.

Pozostałe grupy stopów zawierają następujące główne składniki stopowe:

  • 2xxx – miedź Cu – grupa stopów 2000,
  • 3xxx – mangan Mn – grupa stopów 3000,
  • 4xxx – krzem Si – grupa stopów 4000,
  • 5xxx – magnez Mg – grupa stopów 5000,
  • 6xxx – magnez i krzem Mg2Si – grupa stopów 6000,
  • 7xxx – cynk Zn – grupa stopów 7000,
  • 8xxx – inne pierwiastki – grupa stopów 8000,

Druga cyfra w oznaczeniu xXxx wskazuje na modyfikacje aluminium. Wartość 0 oznacza brak modyfikacji, natomiast cyfry od 1 do 9 oznaczają modyfikację aluminium wg ograniczeń średniej arytmetycznej zawartości składników stopowych w czystym aluminium. Ostatnie dwie cyfry xxXX w grupie 1000 oznaczają zawartość procentową czystego aluminium. W pozostałych grupach nie mają specjalnego znaczenia, lecz tylko identyfikują różne stopy aluminium w danych grupach.

Normy

Norma PN-EN 573-3:2005 zawiera system oznaczeń aluminium i jego stopów na podstawie symboli chemicznych. Przykłady oznaczeń aluminium niestopowego: EN-AW 1199, EN-AW 1070, EN-AW 1100 (zawiera niewielki doda-tek Cu). Przykłady oznaczania stopów aluminium do przeróbki plastycznej (symbol W): EN-AW 5251, EN-AW 6063, EN-AW 7075, EN-AW 3005, EN-AW AlMg4Mn lub tylko EN-AW 5083, EN-AW AlMg1SilMn0,6 lub EN-AW 6082, EN-AW AlCu4Mg2 lub EN-AW 2024. Skład procentowy podstawowych składników stopowych wyraża średnią zawartość przedziału, zaokrągloną do najbliższej liczby całkowitej lub 5/10, a przy zawartości < 1% do 1/10%. Dla kilku dodatków stopowych ich symbole umieszcza się w ko-lejności zmniejszającej się zawartości pierwiastków.

Norma PN-EN 1706:2001 podaje oznaczenia procesów obróbki cieplnej produktów. Są one następujące:

  • F – produkt wytworzony,
  • O – produkt wyżarzony,
  • Tl – produkt schłodzony z podwyższonej temperatury i naturalnie starzony,
  • T4 – produkt przesycony i naturalnie starzony w razie potrzeby,
  • T5 – produkt schłodzony z podwyższonej temperatury i sztucznie starzony,
  • T6 – produkt przesycony i sztucznie starzony,
  • T64 – produkt przesycony i sztucznie starzony w temperaturze dla stanu
    podstawowego,
  • T7 – produkt przesycony i sztucznie starzony (stabilizowany).

Stopy odlewnicze charakteryzuje w oznaczeniu litera C, np. EN-AC AlCu4MgTi, EN-AC 2100 oraz EN-AC AlSi11 (AK11 wg PN), EN-AC AlMg7 (AK7 wg PN), EN-AC AlSi6Cu4 (AK64 wg PN), (~EN AC-AlSi5Cu1Mg odpowiada w przybliżeniu składowi siluminu oznaczanego wg PN jako AK51).

Gatunki aluminium

Gatunek (różne oznaczenia) Skład chemiczny Gęstość Właściwości i zastosowanie
1050A
Al99,5
A1
4007
3.0255
1B
A5
Al: min 99,50 %
Fe: max. 0,40 %
Si: max. 0,25 %
Zn: max. 0,07 %
Ti: max. 0,05 %
Mg: max. 0,05 %
Mn: max. 0,05 %
Cu: max. 0,05 %
Inne: max. 0,03 %
2,70 Aluminium A1 (AW-1050A) to stop o dużej plastyczności, dobrej odporności na korozję i wysokiej przewodności cieplnej i elektrycznej. Jest podatny na obróbkę plastyczną na zimno, dobrze spawalny i anodowalny, ale nie nadaje się do obróbki skrawaniem. Znajduje zastosowanie w przemyśle energetycznym, samochodowym, budownictwie oraz w przemyśle spożywczym jako wymienniki ciepła, pojemniki i naczynia gospodarstwa domowego.
2007
AlCu4PbMgMn
4335
AlCuMgPb
3.1645
A-U4Pb
Al: reszta
Cu: 3,5 – 4,5 %
Fe: max. 0,7 %
Si: max. 0,8 %
Zn: max. 0,25 %
Ti: max. 0,15 %
Mg: 0,4 – 1,0 %
Mn: 0,4 – 1,0 %
Pb: 0,15 – 0,35 %
Cr: max. 0,10 %
2,70 Aluminium 2007 to stop z serii 2xxx, zawierający miedź jako główny składnik stopowy. Cechuje się wysoką wytrzymałością i twardością, a także dobrą obrabialnością skrawaniem. Nie jest jednak zalecany do spawania i anodowania. Jest powszechnie stosowany w przemyśle maszynowym i samochodowym, gdzie wymagana jest wysoka wytrzymałość i dobra obrabialność skrawaniem. Może być używane do produkcji części, takich jak śruby, koła zębate, wałki, korpusy i elementy łączące. Stop aluminium 2007 nie jest zalecany do zastosowań wymagających dobrych właściwości spawalniczych i anodowania. W takich przypadkach warto rozważyć inne gatunki aluminium, takie jak te z serii 6xxx. Obróbka skrawaniem: Doskonała, dzięki wysokiemu wsp. sił skrawania oraz krótkim wiórom. Spawanie: Nie jest zalecane, z uwagi na ryzyko pęknięć i osłabienia wytrzymałości. Anodowanie: Nie jest zalecane, ponieważ może prowadzić do nierównomiernego wybarwienia powierzchni.
2011
AlCu6BiPb
4355
AlCuBiPb
3.1655
FC1
A-U4Pb
Aluminium (Al): 90-95%
Miedź (Cu): 5-6%
Cynk (Zn): 0,5-1%
Krzem (Si): 0,3-0,6%
Ołów (Pb): 0,2-0,6%
Bizmut (Bi): 0,1-0,3%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,82 Gatunek aluminium 2011 charakteryzuje się doskonałą obrabialnością skrawaniem, dobrą wytrzymałością na rozciąganie oraz twardością. Jego właściwości sprawiają, że jest to jeden z najczęściej stosowanych stopów aluminium w przemyśle. Ołów i bizmut zawarte w stopie poprawiają jakość powierzchni po obróbce oraz redukują zużycie narzędzi skrawających. Stop ma wyższą wytrzymałość niż czyste aluminium, ale nieco niższą niż inne stopy z rodziny 2000. Jest łatwy do spawania, jednak należy zwrócić uwagę na właściwy dobór parametrów spawania, aby uniknąć osłabienia struktury i pęknięć. Posiada umiarkowaną odporność na korozję. Typowe zastosowania: części maszyn (wałki, śruby, koła zębate, sworznie czy elementy mocujące), automatyka i robotyka, motoryzacja, lotnictwo.
2014
AlCu4SiMg
PA33
4338
AlCuSiMn
3.1255
Aluminium (Al): 90-94%
Miedź (Cu): 3,9-5%
Krzem (Si): 0,5-1,2%
Magnez (Mg): 0,2-0,8%
Mangan (Mn): 0,3-1%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,80 Gatunek aluminium 2014 jest stopem aluminium z dodatkiem miedzi, krzemu, magnezu, manganu i innymi pierwiastkami. Znany jest ze swojej wysokiej wytrzymałości i dobrej odporności na ścieranie, co czyni go atrakcyjnym materiałem dla różnych zastosowań konstrukcyjnych i mechanicznych. Charakteryzuje się wysoką wytrzymałością na rozciąganie (w granicach 400-520 MPa) i wysoką twardością (105-150 HB w skali Brinella), co czyni go jednym z najsilniejszych stopów aluminium. Dodatek miedzi, magnezu i manganu zapewnia stopowi lepszą odporność na ścieranie w porównaniu do czystego aluminium. Można go obrabiać na tokarkach i frezarkach, jednak ze względu na swoją wytrzymałość może to wymagać specjalistycznych narzędzi i odpowiedniego chłodzenia. Spawanie tego stopu jest możliwe, ale trudniejsze niż w przypadku innych stopów aluminium. Typowe zastosowania obejmują: konstrukcje lotnicze, motoryzacja, konstrukcje mostów i budynków, przemysł obronny, maszyny i narzędzia.
2017A
AlCuMg1
PA6
3.1325
H14
A-U4G
Aluminium (Al): 91-95%
Miedź (Cu): 3,5-4,5%
Mangan (Mn): 0,4-1%
Krzem (Si): 0,2-0,8%
Magnez (Mg): 0,4-1%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,80 Aluminium 2017A to stop aluminium z dodatkiem miedzi, manganu, magnezu i krzemu, znany ze swojej dobrej obrabialności, wysokiej wytrzymałości i umiarkowanej spawalności. Jego odporność na korozję jest umiarkowana, więc w agresywnych środowiskach zaleca się stosowanie powłok ochronnych. Stosowany w różnych gałęziach przemysłu, takich jak motoryzacja, budowa maszyn, budownictwo, lotnictwo czy elektronika, stop 2017A jest używany do produkcji części silników, skrzyni biegów, zawieszeń, wałków, kół zębatych, sworzni, śrub, konstrukcji budynków i mostów, elementów konstrukcyjnych samolotów oraz obudów i komponentów elektronicznych.
2024
AlCu4Mg1
PA7
AlCuMg2
3.1355
H16
A-U4G1
Aluminium (Al): 90-94%
Miedź (Cu): 3,8-4,9%
Magnez (Mg): 1,2-1,8%
Mangan (Mn): 0,3-0,9%
Krzem (Si): do 0,5%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,78 Aluminium EN-AW 2024 to stop, który cechuje się wysoką wytrzymałością, dobrą obrabialnością oraz umiarkowaną spawalnością. Jego odporność na korozję jest umiarkowana, co oznacza, że w agresywnych środowiskach konieczne jest stosowanie powłok ochronnych, takich jak anodowanie lub malowanie proszkowe. Stop znajduje szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu, takich jak lotnictwo, motoryzacja, budowa maszyn, budownictwo czy elektronika, głównie ze względu na swoje właściwości mechaniczne oraz dobre parametry obróbki. Stop ten jest szczególnie ceniony w przemyśle lotniczym, gdzie jego wytrzymałość, lekkość i tolerancja na zmęczenie są kluczowe. Typowe zastosowania obejmują produkcję części silników, skrzydeł i kadłubów samolotów, śmigieł, podwozi oraz innych komponentów lotniczych. W przemyśle motoryzacyjnym aluminium 2024 jest stosowane do produkcji skrzyni biegów, zawieszeń, wałów napędowych, kół zębatych, sworzni, śrub, a także w konstrukcjach lekkich pojazdów. W budownictwie stop ten może być używany w konstrukcjach budynków i mostów, gdzie wymagana jest wysoka wytrzymałość i lekkość. W sektorze elektronicznym aluminium 2024 znajduje zastosowanie w produkcji obudów i komponentów elektronicznych oraz urządzeń wymagających dobrej przewodności elektrycznej i cieplnej.
5005
AlMg1
PA43
4106
3.3315
Aluminium (Al): 97,3-98,8%
Magnez (Mg): 0,5-1,1%
Krzem (Si): do 0,3%
Żelazo (Fe): do 0,7%
Mangan (Mn): do 0,2%
Cynk (Zn): do 0,25%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,70 Aluminium 5005 to stop aluminium z grupy 5xxx, zawierający głównie magnez jako element stopowy. Charakteryzuje się umiarkowaną wytrzymałością, dobrą przewodnością elektryczną i cieplną, a także doskonałą odpornością na korozję, szczególnie w przypadku anodowania. Stop ten jest stosowany w wielu gałęziach przemysłu, takich jak budowa maszyn, motoryzacja, budownictwo, przemysł elektrotechniczny czy opakowaniowy, ze względu na swoje właściwości mechaniczne, odporność na korozję oraz łatwość formowania i obróbki. Typowe zastosowania stopu 5005 obejmują produkcję paneli elewacyjnych, okładzin ściennych, osłon przemysłowych, elementów konstrukcyjnych, rur i profili, tablic drogowych, elementów chłodniczych, obudów elektronicznych oraz części i akcesoriów samochodowych. Dzięki swojej odporności na korozję i estetyce, aluminium 5005 jest również używane w produkcji mebli ogrodowych, balustrad, a także w architekturze i dekoracji wnętrz.
5251
PA2
Mangan: 0.10 – 0.50%
Magnez: 1.7 – 2.4%
Miedź: do 0.15%
Cynk: do 0.15%
Chrom: do 0.15%
Tytan: do 0.15%
Krzem: do 0.40%
Żelazo: do 0.50%
Aluminium: reszta
2,69 Aluminium EN-AW 5251 to stop aluminium z grupy 5xxx, znany również jako PA2 według normy PN. Podobnie jak inne stopy z tej grupy, zawiera znaczącą ilość magnezu jako główny element stopowy, a także mniejsze ilości manganu i innych pierwiastków. Charakteryzuje się dobrą plastycznością, co sprawia, że jest łatwy do formowania i obróbki. Jego wysoka odporność na korozję, szczególnie w środowiskach morskich, sprawia, że jest doskonałym wyborem do zastosowań, które wymagają trwałości w trudnych warunkach. Dodatkowo, stop ten oferuje dobrą spawalność, co ułatwia jego użycie w różnych konstrukcjach. EN-AW 5251 znajduje zastosowanie w wielu sektorach przemysłu, takich jak budownictwo morskie, produkcja mebli, czy konstrukcje pojazdów. Jego właściwości mechaniczne i odporność na korozję sprawiają, że jest idealnym materiałem do produkcji pojemników, silosów, elementów konstrukcyjnych łodzi i samolotów, a także paneli pojazdów.
5754
AlMg3
PA11
4125
3.3535
N5
A-G3M
Aluminium (Al): 94,1-97,4%
Magnez (Mg): 2,6-3,6%
Krzem (Si): do 0,4%
Żelazo (Fe): do 0,4%
Mangan (Mn): do 0,5%
Cynk (Zn): do 0,2%
Tytan (Ti): do 0,15%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,66 Aluminium 5754 to stop aluminium z grupy 5xxx, w którym głównym elementem stopowym jest magnez. Charakteryzuje się umiarkowaną wytrzymałością, doskonałą odpornością na korozję, dobrą spawalnością oraz łatwością formowania i obróbki. Stop ten jest stosowany w wielu gałęziach przemysłu, takich jak budowa maszyn, motoryzacja, budownictwo, przemysł morski, głównie ze względu na swoje właściwości mechaniczne, odporność na korozję oraz łatwość formowania i obróbki. Typowe zastosowania stopu 5754 obejmują produkcję zbiorników paliwa, rur, paneli karoserii, przyczep, naczep, elementów konstrukcyjnych, osłon, części maszyn, kadłubów łodzi oraz innych komponentów morskich. Ponadto, aluminium 5754 jest często wykorzystywane w produkcji mebli ogrodowych, balustrad, a także w architekturze i dekoracji wnętrz, dzięki swojej estetyce i odporności na korozję.
5083
AlMg4,5Mn
PA13
4140
3.3547
N8
Aluminium (Al): 92,4-95,6%
Magnez (Mg): 4,0-4,9%
Mangan (Mn): 0,4-1,0%
Krzem (Si): do 0,4%
Żelazo (Fe): do 0,4%
Cynk (Zn): do 0,25%
Tytan (Ti): do 0,15%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,66 Aluminium 5083 to stop aluminium z grupy 5xxx, w którym głównym elementem stopowym jest magnez. Charakteryzuje się wysoką wytrzymałością, bardzo dobrą odpornością na korozję (szczególnie w środowiskach morskich), a także umiarkowaną spawalnością i obrabialnością. Stop znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, takich jak budowa maszyn, motoryzacja, budownictwo, przemysł morski, energetyka czy transport, głównie ze względu na swoje właściwości mechaniczne, odporność na korozję oraz dobre parametry spawalności. Typowe zastosowania stopu 5083 obejmują produkcję kadłubów i pokładów statków, platform morskich, konstrukcji morskich, zbiorników ciśnieniowych, rurociągów, osprzętu morskiego oraz pojazdów wojskowych. Ponadto, aluminium 5083 jest stosowane w przemyśle transportowym do produkcji pociągów, autobusów, samochodów ciężarowych, przyczep i naczep, jak również w budowie mostów i konstrukcji dźwigowych. W sektorze energetycznym, ze względu na swoją wytrzymałość i odporność na korozję, stop 5083 jest używany do produkcji turbin wiatrowych, słupów energetycznych i innych konstrukcji.
6012
AlMgSiPb
3.0615
Aluminium (Al): 95,8-98,0%
Krzem (Si): 0,60-1,0%
Miedź (Cu): 0,40-0,9%
Mangan (Mn): 0,30-0,6%
Magnez (Mg): 0,20-0,4%
Żelazo (Fe): do 0,5%
Tytan (Ti): do 0,1%
Cynk (Zn): do 0,2%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,70 Aluminium 6012 to stop aluminium z grupy 6xxx, zawierający przede wszystkim krzem jako element stopowy. Charakteryzuje się umiarkowaną wytrzymałością, dobrymi właściwościami obrabialnymi, a także odpornością na korozję. Stop ten znajduje zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie stosowane jest do produkcji elementów karoserii, osłon, podwozi, części silników, a także do produkcji elementów zawieszenia. Jest ceniony ze względu na swoją wytrzymałość, odporność na korozję oraz dobre parametry obróbki, co umożliwia produkcję skomplikowanych kształtów i detali. Aluminium 6012 może być również stosowane w innych gałęziach przemysłu, takich jak budowa maszyn, przemysł elektrotechniczny czy budownictwo. Ponadto, aluminium 6012 posiada dobre właściwości spawalnicze i można go spawać różnymi metodami, co umożliwia produkcję elementów złożonych i konstrukcji spawanych. Stop ten znajduje również zastosowanie w produkcji elementów dekoracyjnych, np. listew przypodłogowych czy karniszy.
6060
AlMgSi
PA38
4103
3.3206
H9
A-GS
Aluminium (Al): 98,3%
Krzem (Si): 0,3-0,6%
Miedź (Cu): do 0,1%
Żelazo (Fe): do 0,35%
Magnez (Mg): do 0,1%
Mangan (Mn): do 0,1%
Tytan (Ti): do 0,1%
Cynk (Zn): do 0,15%
Inne pierwiastki: do 0,05%
2,70 Aluminium 6060 to stop aluminium z grupy 6xxx, w którym głównym elementem stopowym jest krzem. Charakteryzuje się dobrymi właściwościami obrabialnymi, łatwością formowania oraz dobrymi parametrami spawalniczymi. Stop ten jest stosowany w wielu gałęziach przemysłu, takich jak budownictwo, przemysł elektrotechniczny, produkcja mebli i konstrukcji aluminiowych, gdzie stosowane jest do produkcji profili, rur, kształtowników i innych elementów konstrukcyjnych. Stop ten jest ceniony ze względu na swoją wytrzymałość, lekkość oraz możliwość łatwej obróbki i formowania. Typowe zastosowania stopu 6060 obejmują produkcję konstrukcji aluminiowych, okien, drzwi, fasad, balustrad, barier, rur aluminiowych, ram do rowerów i mebli ogrodowych, jak również elementów dekoracyjnych. Ze względu na swoją trwałość i odporność na korozję, aluminium 6060 jest często stosowane w przemyśle motoryzacyjnym do produkcji elementów zawieszenia, skrzyń biegów i innych komponentów.
6061
AlMg1SiCu
PA45
3.3211
H20
Aluminium (Al): 98,5%
Krzem (Si): 0,4-0,8%
Miedź (Cu): do 0,15%
Żelazo (Fe): do 0,7%
Magnez (Mg): 0,8-1,2%
Mangan (Mn): do 0,15%
Cynk (Zn): do 0,25%
Tytan (Ti): do 0,15%
Chrom (Cr): do 0,04%
Inne pierwiastki: do 0,05%
2,70 Aluminium 6061 to stop aluminium z grupy 6xxx, w którym głównym elementem stopowym jest magnez i krzem. Charakteryzuje się dobrymi właściwościami mechanicznymi, wysoką odpornością na korozję oraz doskonałą spawalnością i obrabialnością. Stop ten znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, takich jak budowa maszyn, przemysł elektrotechniczny, produkcja mebli i konstrukcji aluminiowych, gdzie stosowane jest do produkcji profili, rur, kształtowników i innych elementów konstrukcyjnych. Stop ten jest ceniony ze względu na swoją wytrzymałość, lekkość, łatwość obróbki oraz odporność na korozję. Typowe zastosowania stopu 6061 obejmują produkcję ram rowerowych, części samochodowych, elementów konstrukcyjnych, rur aluminiowych, ram mebli i dekoracji, jak również w produkcji narzędzi, urządzeń laboratoryjnych i elektronicznych. Aluminium 6061 jest również stosowane w przemyśle lotniczym, gdzie jego właściwości mechaniczne i odporność na korozję są szczególnie ważne.
6063
AlMg0,5Si
4104
3.3206
Aluminium (Al): 98,9%
Krzem (Si): 0,2-0,6%
Żelazo (Fe): do 0,35%
Miedź (Cu): do 0,10%
Magnez (Mg): do 0,9%
Mangan (Mn): do 0,10%
Tytan (Ti): do 0,10%
Cynk (Zn): do 0,10%
Chrom (Cr): do 0,05%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,70 Aluminium 6063 to stop aluminium z grupy 6xxx, w którym głównym elementem stopowym jest krzem. Charakteryzuje się dobrymi właściwościami obrabialnymi, a także dobrymi właściwościami mechanicznymi i odpornością na korozję. Stop ten jest stosowany w wielu gałęziach przemysłu, takich jak budownictwo, produkcja mebli i konstrukcji aluminiowych, gdzie stosowane jest do produkcji profili, rur, kształtowników i innych elementów konstrukcyjnych. Stop ten jest ceniony ze względu na swoją lekkość, łatwość obróbki, estetykę oraz odporność na korozję. Typowe zastosowania stopu 6063 obejmują produkcję ram okiennych, drzwiowych, fasad, elementów konstrukcyjnych, rur aluminiowych, mebli ogrodowych, a także elementów dekoracyjnych i reklamowych. Aluminium 6063 może być stosowane również w przemyśle motoryzacyjnym, lotniczym i elektronicznym, gdzie jego lekkość i odporność na korozję są szczególnie ważne.
6082
AlSi1MgMn
PA4
4212
2.2315
H30
A-SGM 0,7
Aluminium (Al): 96,8-99,0%
Krzem (Si): 0,4-1,0%
Żelazo (Fe): do 0,5%
Miedź (Cu): do 0,1%
Magnez (Mg): 0,6-1,2%
Mangan (Mn): do 0,1%
Tytan (Ti): do 0,1%
Cynk (Zn): do 0,2%
Chrom (Cr): 0,05-0,25%
Inne pierwiastki: do 0,05%
2,70 Aluminium 6082 to stop aluminium z grupy 6xxx, w którym głównym elementem stopowym jest magnez i krzem. Charakteryzuje się wysoką wytrzymałością, doskonałą obrabialnością i spawalnością, a także odpornością na korozję. Stop ten znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, takich jak budownictwo, produkcja maszyn i konstrukcji aluminiowych, gdzie stosowane jest do produkcji profili, rur, kształtowników i innych elementów konstrukcyjnych. Stop ten jest ceniony ze względu na swoją wytrzymałość, lekkość, łatwość obróbki i odporność na korozję. Typowe zastosowania stopu 6082 obejmują produkcję konstrukcji aluminiowych, przyczep, naczyń ciśnieniowych, płyt, elementów motoryzacyjnych i lotniczych, narzędzi, jak również części maszyn, silników i innych komponentów. Aluminium 6082 jest również stosowane w przemyśle morskim, gdzie odporność na korozję jest szczególnie ważna. Stop ten jest również wykorzystywany do produkcji elementów dekoracyjnych i reklamowych, ze względu na swoją estetykę i możliwość obróbki.
6005
AlSiMg
4107
Aluminium (Al): 98,5%
Krzem (Si): 0,6%
Żelazo (Fe): do 0,35%
Miedź (Cu): do 0,1%
Magnez (Mg): do 0,4%
Mangan (Mn): do 0,1%
Tytan (Ti): do 0,1%
Cynk (Zn): do 0,1%
Chrom (Cr): do 0,05%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,70 Aluminium 6005 to stop aluminium z grupy 6xxx, w którym głównym elementem stopowym jest krzem. Charakteryzuje się dobrymi właściwościami obrabialnymi, a także dobrymi właściwościami mechanicznymi i odpornością na korozję. Stop ten jest stosowany w wielu gałęziach przemysłu, takich jak budownictwo, produkcja mebli i konstrukcji aluminiowych, gdzie stosowane jest do produkcji profili, rur, kształtowników i innych elementów konstrukcyjnych. Stop ten jest ceniony ze względu na swoją lekkość, łatwość obróbki, estetykę oraz odporność na korozję. Typowe zastosowania stopu 6005 obejmują produkcję ram okiennych, drzwiowych, fasad, elementów konstrukcyjnych, rur aluminiowych, mebli ogrodowych, a także elementów dekoracyjnych i reklamowych. Aluminium 6005 może być stosowane również w przemyśle motoryzacyjnym, lotniczym i elektronicznym, gdzie jego lekkość i odporność na korozję są szczególnie ważne.
7020
AlZn4,5Mg1
PA47
4425
3.4335
H17
A-Z5G
Aluminium (Al): 90,0-95,0%
Miedź (Cu): 3,8-4,5%
Magnez (Mg): 1,2-1,8%
Krzem (Si): do 0,50%
Żelazo (Fe): do 0,50%
Mangan (Mn): do 0,30%
Tytan (Ti): do 0,10%
Cynk (Zn): do 0,25%
Chrom (Cr): do 0,10%
Inne pierwiastki: do 0,05%
2,82 Aluminium 7020 to stop aluminium z grupy 7xxx, w którym głównym elementem stopowym jest miedź. Charakteryzuje się bardzo wysoką wytrzymałością mechaniczną, odpornością na korozję i dobrą spawalnością. Stop ten znajduje zastosowanie w przemyśle lotniczym, kosmicznym, wojskowym oraz produkcji maszyn i konstrukcji aluminiowych, gdzie wymagana jest wysoka wytrzymałość mechaniczna i odporność na korozję. Stop ten jest ceniony ze względu na swoją lekkość i trwałość. Typowe zastosowania stopu 7020 obejmują produkcję elementów kadłubów samolotów i śmigłowców, części podwozi samolotowych, rur, profili i innych elementów konstrukcyjnych. Aluminium 7020 jest również stosowane w produkcji części silników, elementów maszyn, narzędzi i urządzeń laboratoryjnych. Ze względu na swoją wytrzymałość i odporność na korozję, stop ten jest również stosowany w przemyśle morskim.
7022
AlZn5Mg1
3.4365
4.4341
Aluminium (Al): około 91,3-95,3%
Cynk (Zn): 4,0-5,0%
Magnez (Mg): 0,4-1,0%
Mangan (Mn): do 0,5%
Miedź (Cu): do 0,1%
Krzem (Si): do 0,5%
Tytan (Ti): do 0,1%
Żelazo (Fe): do 0,5%
Chrom (Cr): do 0,35%
Nikel (Ni): do 0,25%
Inne pierwiastki: do 0,15%
2,80 Stop aluminium 7022 to stop, który jest również określany jako AlZn5Mg1 lub EN AW-7022 zgodnie z normą europejską EN 573. W niektórych krajach, takich jak USA, stop ten jest oznaczany jako 7000 series aluminum alloy zgodnie z normą ASTM B209. Z kolei w Niemczech i Austrii, aluminium 7022 jest określane jako stop AlZn5Mg1 (3.4365) zgodnie z normą DIN EN 573-3 lub jako stop 4.4341 zgodnie z normą austriacką ÖNORM. Mimo różnych oznaczeń i norm, aluminium 7022 charakteryzuje się podobnym składem chemicznym i właściwościami mechanicznymi. W skład stopu aluminium 7022 wchodzą głównie aluminium, cynk, magnez oraz miedź. Stop ten jest charakteryzowany przez wysoką wytrzymałość mechaniczną oraz odporność na korozję, co czyni go idealnym materiałem do produkcji elementów konstrukcyjnych w wymagających warunkach. Typowe zastosowania stopu aluminium 7022 to produkcja elementów lotniczych i kosmicznych, konstrukcji przemysłowych oraz w przemyśle motoryzacyjnym i wojskowym. Aluminium 7022 jest stosowane do produkcji rur, profili, płyt, kształtowników i innych elementów konstrukcyjnych, gdzie wymagana jest wysoka wytrzymałość mechaniczna i trwałość. Stop ten znajduje również zastosowanie w produkcji elementów podwozi, kadłubów, skrzydeł oraz silników samolotowych.
7075
AlZn6MgCu
PA9
3.4365
2L95
A-Zn5GU
Aluminium (Al): 87,1-91,4%
Miedź (Cu): 1,2-2,0%
Magnez (Mg): 2,1-2,9%
Krzem (Si): do 0,40%
Żelazo (Fe): do 0,50%
Mangan (Mn): do 0,30%
Tytan (Ti): do 0,20%
Cynk (Zn): do 5,1%
Chrom (Cr): 0,18-0,28%
Inne pierwiastki: do 0,05%
2,81 Aluminium 7075 to stop aluminium z grupy 7xxx, w którym głównym elementem stopowym jest cynk. Charakteryzuje się bardzo wysoką wytrzymałością mechaniczną, doskonałą odpornością na korozję i dobrą spawalnością. Stop ten znajduje zastosowanie w przemyśle lotniczym, kosmicznym, wojskowym oraz produkcji maszyn i konstrukcji aluminiowych, gdzie wymagana jest wyjątkowa wytrzymałość mechaniczna i odporność na korozję. Stop ten jest ceniony ze względu na swoją lekkość i jednocześnie dużą wytrzymałość. Typowe zastosowania stopu 7075 obejmują produkcję kadłubów samolotów, podwozi samolotowych, części śmigłowców, rur, profili i innych elementów konstrukcyjnych, gdzie wymagana jest duża wytrzymałość przy jednoczesnej minimalnej masie. Aluminium 7075 jest również stosowane w produkcji elementów maszyn, narzędzi, urządzeń laboratoryjnych oraz w konstrukcjach budowlanych. Ze względu na swoją wytrzymałość i odporność na korozję, stop ten jest również stosowany w przemyśle morskim.
2124
AlCu4Mg1
AMS QQ-A-250/29
Krzem (Si) 0,00 – 0,20 %
Chrom (Cr) 0,00 – 0,10 %
Mangan (Mn) 0,30 – 0,90 %
Magnez (Mg) 1,20 – 1,80 %
Miedź (Cu) 3,80 – 4,90 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,15 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,30 %
(Zn) 0,00 – 0,25 %
Aluminium (Al) – reszta
2,78 Stop AlCu4Mg1 (2124) charakteryzuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, dobrą odpornością na zmęczenie oraz dobrą obrabialnością. Jest stosowany w produkcji elementów strukturalnych, takich jak płaty, belki, kadłuby samolotów, a także w innych zastosowaniach, gdzie wymagane są materiały o wysokiej wytrzymałości i lekkości. Stop 2124 może być również stosowany w innych branżach, takich jak przemysł obronny, lotnictwo, przemysł morski i inne, gdzie wymagane są materiały o wysokiej wytrzymałości i wytrzymałości na zmęczenie. Specyfikacja AMS QQ-A-250/29 obejmuje szczegółowe wymagania techniczne dotyczące stopu AlCu4Mg1 (2124) w kontekście przemysłu lotniczego, obronności i kosmicznego, takie jak wymagania dotyczące składu chemicznego, obróbki cieplnej, właściwości mechanicznych, kontroli jakości i innych aspektów związanych z tym stopem aluminium.
2219
AlCu6Mn
AMS QQ-A-250/30
Krzem (Si) 0,00 – 0,20 %
Mangan (Mn) 0,20 – 0,40 %
Magnez (Mg) 0,00 – 0,02 %
Miedź (Cu) 5,80 – 6,80 %
Tytan (Ti) 0,02 – 0,10 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,30 %
(Zn) 0,00 – 0,10 %
Aluminium (Al) – reszta
2,85 Stop AlCu6Mn (2219) charakteryzuje się dobrą wytrzymałością mechaniczną, odpornością na korozję i właściwościami spawalnymi. Stop ten aluminium znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle lotniczym i kosmicznym ze względu na swoje właściwości mechaniczne i wytrzymałość. Ma dobre właściwości w zakresie odporności na pękanie oraz właściwości przeciwporażeniowe. Stop 2219 jest stosowany w produkcji komponentów strukturalnych, takich jak elementy kadłuba, zbiorniki paliwa, zbiorniki ciśnieniowe, rury, elementy montażowe i inne, które wymagają wytrzymałości i lekkości przy jednoczesnej odporności na korozję.
5052
AlMg2.5
AMS QQ-A-250/8
Krzem (Si) 0,00 – 0,40 %
Chrom (Cr) 0,05 – 0,25 %
Mangan (Mn) 0,40 – 1,00 %
Magnez (Mg) 2,20 – 2,80 %
Miedź (Cu) 0,00 – 0,10 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,40 %
(Zn) 0,00 – 0,10 %
Aluminium (Al) – reszta
2,65 Stop aluminium 5052 charakteryzuje się dobrą wytrzymałością, wytrzymałością na korozję, odpornością na pękanie, a także dobrą obrabialnością. Jest stosowany w produkcji elementów konstrukcyjnych, takich jak blachy, profile, odlewy, a także w innych zastosowaniach, gdzie wymagana jest kombinacja wytrzymałości, lekkości i odporności na korozję. Stop 5052 jest często wykorzystywany w branżach, takich jak przemysł morski, produkcja samochodów, konstrukcje budowlane, przemysł elektrotechniczny i inne.
5086
AlMg4
AMS QQ-A-250/7
Krzem (Si) 0,00 – 0,40 %
Chrom (Cr) 0,05 – 0,25 %
Magnez (Mg) 3,50 – 4,50 %
Miedź (Cu) 0,00 – 0,10 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,15 %
(Zn) 0,00 – 0,25 %
Aluminium (Al) – reszta
2,66 Stop aluminium AlMg4 charakteryzuje się dobrą wytrzymałością, wytrzymałością na korozję, łatwością obróbki i spawalnością. Jest stosowany w produkcji elementów konstrukcyjnych, takich jak blachy, profile, odlewy, a także w innych zastosowaniach, gdzie wymagana jest kombinacja wytrzymałości, lekkości i odporności na korozję. Stop AlMg4 jest szczególnie popularny w przemyśle morskim, gdzie jest stosowany w konstrukcjach kadłubów, rur, zbiorników, pokładów, a także w innych aplikacjach związanych z morskimi środowiskami.
5154
AlMg3.5
AMS 4018
Krzem (Si) 0,00 – 0,50 %
Chrom (Cr) 0,00 – 0,25 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,50 %
Magnez (Mg) 3,10 – 3,90 %
Miedź (Cu) 0,00 – 0,10 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,20 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,50 %
(Zn) 0,00 – 0,20 %
Aluminium (Al) – reszta
2,66 Stop aluminium 5154 charakteryzuje się dobrą wytrzymałością mechaniczną, wytrzymałością na korozję, a także doskonałą odpornością na działanie soli morskiej. Jest odporny na korozję w trudnych środowiskach, co czyni go odpowiednim do zastosowań morskich i innych aplikacji wymagających odporności na korozję. Stop 5154 znajduje zastosowanie w produkcji kadłubów statków, platform wiertniczych, elementów morskich, rur, konstrukcji aluminiowych oraz w innych zastosowaniach, gdzie istotna jest kombinacja wytrzymałości i odporności na korozję.
5454
AMg3Mn
AMS QQ-A-250/10
Krzem (Si) 0,00 – 0,25 %
Chrom (Cr) 0,05 – 0,20 %
Mangan (Mn) 0,50 – 1,00 %
Magnez (Mg) 2,40 – 3,00 %
Miedź (Cu) 0,0 – 0,10 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,20 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,40 %
(Zn) 0,00 – 0,25 %
Aluminium (Al) – reszta
2,69 Stop aluminium 5454 charakteryzuje się dobrą wytrzymałością mechaniczną, odpornością na korozję, szczególnie w środowisku morskim, oraz dobrą spawalnością. Ma również doskonałe właściwości w zakresie odporności na pękanie i udarności. Jest wykorzystywany w produkcji kadłubów statków, platform wiertniczych, zbiorników ciśnieniowych, konstrukcji aluminiowych, a także w innych zastosowaniach, gdzie wymagana jest wytrzymałość, odporność na korozję i lekkość.
5456
AlMg5Mn1
AMS QQ-A-250/9
Krzem (Si) 0,00 – 0,25 %
Chrom (Cr) 0,05 – 0,20 %
Mangan (Mn) 0,50 – 1,00 %
Magnez (Mg) 4,70 – 5,50 %
Miedź (Cu) 0,00 – 0,10 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,20 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,40 %
(Zn) 0,00 – 0,25 %
Aluminium (Al) – reszta
2,66 Stop aluminium 5456 charakteryzuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, wytrzymałością na korozję w różnych środowiskach, a także doskonałą odpornością na działanie soli morskiej. Jest również znany z dobrej spawalności i odporności na pękanie. Stop 5456 znajduje zastosowanie w produkcji kadłubów statków, konstrukcji lotniczych, zbiorników ciśnieniowych, rur, konstrukcji aluminiowych i innych aplikacjach, gdzie wymagane są wytrzymałość, odporność na korozję i spawalność.
6013
AlMg1Si0.8CuMn
AMS 4347
Krzem (Si) 0,00 – 0,20 %
Chrom (Cr) 0,00 – 0,10 %
Mangan (Mn) 0,30 – 0,90 %
Magnez (Mg) 1,20 – 1,80 %
Miedź (Cu) 3,80 – 4,90 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,15 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,30 %
(Zn) 0,00 – 0,25 %
Aluminium (Al) – reszta
2,72 Stop aluminium 6013 charakteryzuje się dobrą wytrzymałością mechaniczną, spawalnością i obrabialnością. Posiada również dobre właściwości korozjoodporne i jest stosowany w produkcji elementów konstrukcyjnych, takich jak blachy, profile, rury, odlewy i inne zastosowania, które wymagają wytrzymałości i lekkości przy jednoczesnej możliwości obróbki.
7010
AlZn6MgCu
AMS 4203
Krzem (Si) 0,00 – 0,12 %
Chrom (Cr) 0,00 – 0,05 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,10 %
Magnez (Mg) 2,10 – 2,60 %
Miedź (Cu) 1,50 – 2,00 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,06 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,15 5
(Zn) 5,70 – 6,70 %
Tytan + cyrkon (Ti+Zr) 0,10 – 0,16 %
Aluminium (Al) – reszta
2,81 Stop aluminium 7010 charakteryzuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, odpornością na korozję, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak ekspozycja na środowisko morskie, a także dobrą spawalnością. Jest wykorzystywany w produkcji elementów konstrukcyjnych, takich jak płaty samolotów, komponenty obronne, części lotnicze, elementy ram konstrukcyjnych, a także w innych zastosowaniach, gdzie wymagane są wytrzymałość, lekkość i odporność na korozję.
7040
AlZn6Mg2Cu2
Krzem (Si) 0,00 – 0,10 %
Chrom (Cr) 0,00 – 0,04 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,04 %
Magnez (Mg) 1,70 – 2,40 %
Miedź (Cu) 1,50 – 2,30 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,06 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,13 %
(Zn) 5,70 – 6,70 %
Tytan + cyrkon (Ti+Zr) 0,05 – 0,1 %
Aluminium (Al) – reszta
2,82 Stop aluminium 7040 charakteryzuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, odpornością na korozję, a także dobrą spawalnością. Jest wykorzystywany w produkcji elementów konstrukcyjnych, takich jak kadłuby samolotów, części obronne, elementy lotnicze, a także w innych zastosowaniach, gdzie wymagane są wytrzymałość, lekkość i odporność na korozję. Stop aluminium 7040 znajduje zastosowanie w różnych branżach, w tym w przemyśle lotniczym, obronnym i motoryzacyjnym
7049
AlZn8MgCu
AMS 4200
Krzem (Si) 0,00 – 0,25 %
Chrom (Cr) 0,10 – 0,22 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,50 %
Magnez (Mg) 2,10 – 3,10 %
Miedź (Cu) 1,20 – 1,90 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,25 %
Żelazo (Fe) 0,00 – 0,50 %
(Zn) 7,20 – 8,40 %
Aluminium (Al) =- reszta
2,84 Stop aluminium 7049 charakteryzuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, odpornością na korozję, a także dobrą spawalnością. Jest wykorzystywany w produkcji elementów konstrukcyjnych, takich jak części samolotów, struktury obronne, konstrukcje aluminiowe i inne zastosowania, gdzie wymagane są wytrzymałość, lekkość i odporność na korozję.
7050
AlZn6CuMgZr
AMS 4050
Krzem (Si) 0,00 – 0,12 %
Chrom (Cr) 0,00 – 0,04 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,10 %
Magnez (Mg) 1,90 – 2,60 %
Miedź 2,00 – 2,60 %
Tytan (Ti) 0,08 – 0,21 %
żelazo (Fe) 0,00 – 0,15 %
Cynk (Zn) 5,70 – 6,70 %
Tytan + Cyrkon (Ti+Zr) 0,08 – 0,15 %
Aluminium (Al) – reszta
2,81 Stop aluminium oznaczony jako AMS 4050, AlZn6CuMgZr, czy też 7050, jest znany ze swoich wyjątkowych właściwości, które czynią go preferowanym materiałem w przemyśle lotniczym i kosmicznym.
7056
AlZn9Mg2Cu
AMS 4407
Krzem (Si) 0,00 – 0,10 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,20 %
Magnez (Mg) 1,50 – 2,30 %
Miedź 1,20 – 1,90 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,08 %
żelazo (Fe) 0,00 – 0,12 %
Cynk (Zn) 8,50 – 9,70 %
Tytan + Cyrkon (Ti+Zr) 0,05 – 0,15 %
Aluminium (Al) – reszta
2,82 Stop aluminium oznaczony jako AMS 4407, AlZn9Mg2Cu, czy też 7056, jest szczególnie ceniony za swoje wyjątkowe właściwości, które znajdują zastosowanie głównie w przemyśle lotniczym, kosmicznym i obronnym.
7150
AlZn6CuMgZr
AMS 4306
Krzem (Si) 0,00 – 0,12 %
Chrom (Cr) 0,00 – 0,04 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,10 %
Magnez (Mg) 2,00 – 2,70 %
Miedź 1,9 – 2,50 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,06 %
żelazo (Fe) 0,00 – 0,15 %
Cynk (Zn) 5,90 – 6,90 %
Tytan + Cyrkon (Ti+Zr) 0,08 – 0,15 %
Aluminium (Al) – reszta
2,86 Stop aluminium 7150 to zaawansowany materiał, który odgrywa kluczową rolę w przemyśle lotniczym, kosmicznym i obronnym. Jego wyjątkowe właściwości, takie jak wysoka wytrzymałość i doskonała odporność na korozję, czynią go idealnym do użycia w skomplikowanych strukturach i aplikacjach, gdzie te cechy są szczególnie cenne. Mimo swojej wytrzymałości, stop 7150 utrzymuje doskonałą zdolność do obróbki, w tym spawania. Ta zdolność pozwala na skuteczne łączenie go z innymi materiałami, co jest kluczowe w procesach produkcyjnych. Te unikalne właściwości stopu 7150 sprawiają, że jest to materiał o dużej wartości dla najbardziej wymagających sektorów przemysłu, gdzie wytrzymałość, odporność na korozję i zdolność do obróbki są niezbędne.
7175
AlZn5.5MgCu
EN 2512
Krzem (Si) 0,00 – 0,12 %
Chrom (Cr) 0,00 – 0,04 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,10 %
Magnez (Mg) 2,00 – 2,70 %
Miedź 1,9 – 2,50 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,06 %
żelazo (Fe) 0,00 – 0,15 %
Cynk (Zn) 5,90 – 6,90 %
Tytan + Cyrkon (Ti+Zr) 0,08 – 0,15 %
Aluminium (Al) – reszta
2,86 Stop aluminium oznaczony jako EN 2512, AlZn5.5MgCu, czy też 7175, to wysokiej jakości materiał, który znajduje szczególne zastosowanie w sektorach przemysłu lotniczego, kosmicznego i obronnego. Stop 7175 jest uznany za jeden z najmocniejszych dostępnych stopów aluminium. Jest to kluczowe dla jego zastosowań, zwłaszcza w konstrukcjach lotniczych, gdzie wysoka wytrzymałość jest absolutnie kluczowa. Mimo swojej niezwykłej wytrzymałości, stop 7175 zachowuje doskonałą odporność na korozję, co jest niezbędne w środowiskach, gdzie korozja mogłaby zagrażać funkcjonowaniu i bezpieczeństwu konstrukcji. Co więcej, stop aluminium 7175 posiada również dobre właściwości spawalnicze. Pozwala to na efektywne łączenie tego stopu z innymi materiałami, co jest kluczowe w procesach produkcyjnych. Zarówno unikalne właściwości mechaniczne, jak i dobre właściwości spawalnicze, czynią stop 7175 idealnym materiałem dla zaawansowanych i wymagających zastosowań przemysłowych, gdzie wysoka wytrzymałość, odporność na korozję i łatwość obróbki są niezbędne.
7178
AlZn7MgCu
AMS QQ-A-250/21
Krzem (Si) 0,00 – 0,40 %
Chrom (Cr) 0,18 – 0,28 %
Mangan (Mn) 0,00 – 0,30 %
Magnez (Mg) 2,40 – 3,10 %
Miedź 1,60 – 2,40 %
Tytan (Ti) 0,00 – 0,20 %
żelazo (Fe) 0,00 – 0,50 %
Cynk (Zn) 6,30 – 7,30 %
Aluminium (Al) – reszta
2,83 Stop aluminium AlZn7MgCu, oznaczony jako AMS QQ-A-250/21 lub 7178, jest wysoko ceniony w sektorach takich jak lotnictwo, kosmonautyka i obronność, ze względu na jego unikalne właściwości. Cechą wyróżniającą tego stopu jest niezwykła wytrzymałość, co plasuje go wśród najmocniejszych stopów aluminium dostępnych na rynku. Ta wytrzymałość jest kluczowa w zastosowaniach, gdzie duża odporność na obciążenia jest wymagana, na przykład w skomplikowanych strukturach lotniczych i kosmicznych. Jednocześnie, stop 7178 charakteryzuje się doskonałą odpornością na korozję, co jest istotne dla utrzymania trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji, zwłaszcza w warunkach, które sprzyjają procesom korozji. Ponadto, stop 7178 jest znany ze swojej dobrej spawalności, co umożliwia skuteczne połączenia z innymi elementami i materiałami w procesie produkcji.